با تاکید بر اهمیت کاهش مدت زمان فرآیند ترخیص
یازدهمین جلسه هیئت رئیسه مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار شد
در یازدهمین جلسه هیئت رئیسه مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، راهکارهای کاهش مدت زمان ترخیص بیماران در مجتمع مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در ادامه، گزارشی از وضعیت فضای سبز و معابر مجتمع ارائه شد.
به گزارش روابط عمومی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشکی تهران، با حضور اعضای تیم رهبری و مدیریت این مرکز، یازدهمین جلسه هیئت رئیسه مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، روز دوشنبه نهم تیر سال 1404 در سالن شورای ریاست این مرکز برگزار شد.
در این جلسه، دکتر عبدالرحمن رستمیان رئیس مجتمع، با اشاره به تخصیص پاداش به کارکنان فعال در ایام بحرانی اخیر گفت: رعایت دقت لازم در اختصاص پاداش به کارکنان اهمیت خاصی دارد.
وی بر اهمیت اصلاح فرآیندها تاکید کرد و گفت: اگر هر مدیری اشکالات مربوط به حوزه خود را رفع کند، سطح بیمارستان ارتقاء پیدا می کند.
دکتر رستمیان با قدردانی از پزشکان و کارکنان فعال در روزهای بحرانی اخیر گفت: یک ساعت پس از آغاز جنگ، 40 تخت بستری در اورژانس آماده پذیرش مجروحین احتمالی بود و پس از دو ساعت، تعداد 200 تخت خالی شد.
آماده شدن 800 تخت بستری در بحران اخیر
رئیس مجتمع، آماده شدن تعداد زیادی از تخت های بیمارستان در بحران اخیر را در تاریخچه این مرکز بی سابقه دانست و گفت: با گذشت دو روز، 800 تخت بستری آماده به خدمت در شرایط بحرانی داشتیم. این در حالی است که در زمان جنگ تحمیلی حدود 600 تخت بستری در این مرکز آمده شده بود.
دکتر رستمیان، ضمن قدردانی از نحوه خدمت رسانی آزمایشگاه مجتمع در ایام بحرانی گفت: از دکتر عبداللهی مسئول آزمایشگاه تشکر می کنم که ساعت فعالیت آزمایشگاه را تا پنج بعدازظهر افزایش داده بود.
وی گفت: لازم است که هرکسی برای ارتقای سیستم مربوط به خود تلاش کند، چرا که اگر حسن نیت داشته باشیم و تلاش کنیم، خدا هم به ما کمک می کند.
رئیس مجتمع، امکان ترخیص بیماران در محل بخش های بستری را راهی موثر در کاهش مدت زمان ترخیص دانست و گفت: تکنولوژی ها و نرم افزارهای خوبی در این زمینه وجود دارد که می تواند کمک کننده باشد.
مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در حد و اندازه یک «شهربیمارستان»
دکتر رستمیان، مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) را متشکل از چهار بیمارستان و در حد و اندازه یک شهربیمارستان دانست و گفت: بیش از پنج هزار تن از کارکنان در این مجتمع مشغول به کار هستند و در گردش کاری، تعداد مراجعین و کارکنان آن به بیش از 20 هزار تن می رسد.
در بخش دیگری از جلسه، دکتر حسین خلیلی رئیس واحد مراقبت های دارویی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، فرآیندهای بیمارستانی را به سه دسته اصلی شامل زیرساخت ها، بخش ها و داروخانه تقسیم کرد و گفت: فرآیند ترخیص مستلزم انجام کار گروهی است و لازم است منشی ها در فرآیند ترخیص بیماران، نسبت به تصفیه حساب بیماران با داروخانه توجه لازم را داشته باشند.
وی توجه به ثبت اقلام مصرفی و داروها را در شرح عمل جراحی بسیار ضروری دانست و گفت: عدم توجه به این موضوع منجر به ایجاد کسورات بیمه ای می شود و اگر پرونده ای از این نظر نقص داشته باشد، باید برگردانده شود که زمان ترخیص را افزایش می دهد.
تاثیر کیوسک های cashless در کاهش زمان ترخیص
دکتر خلیلی، دایر شدن کیوسک های پرداخت غیرنقدی (cashless) را در کاهش مدت زمان فرآیند ترخیص موثر دانست و گفت: پیشنهاد می شود در هر دو یا سه طبقه بیمارستان، یک کیوسک cashless مخصوص داروخانه قرار دهیم.
دکتر محمد طاهر معاون درمان مجتمع نیز در راستای کاهش فرآیند زمان ترخیص، پیشنهادی مبنی بر تشکیل کارگروهی متشکل از مسئولین ترخیص، حسابداری و داروخانه ارائه داد و گفت: دایر شدن کیوسک های cashless داروخانه در کنار کیوسک های cashless بیمارستان، کمک موثری در کاهش مدت زمان معطلی بیماران برای ترخیص است.
در ادامه، دکتر محمدعلی سورکی معاون پشتیبانی مجتمع، مدت زمان فعلی ترخیص بیماران را نسبتاً طولانی و کاهش این بازه زمانه را امری ضروری دانست و گفت: در گذشته، مدت زمان پذیرش نیز طولانی بود ولی در حال حاضر در عرض پنج دقیقه پذیرش بیماران انجام می شود.
وی افزود: بخشی از فرآیندها مربوط به حوزه های داخلی است که باید رفع شود. بخشی دیگر نیز مربوط به حوزه های فراسازمانی است که باید در این زمینه مکاتباتی انجام شود.
تشکیل کارگروه کارشناسی برای بررسی فرآیند ترخیص
دکتر سورکی، کاهش مدت زمان ترخیص را نیازمند تشکیل یک کارگروه با بررسی کارشناسانه دانست و گفت: انشالله در بازه زمانی تعیین شده بتوانیم به نقطه مطلوبی در این زمینه دست پیدا کنیم.
رحمان شعبان نیا مسئول رفاهی مجتمع نیز به ارائه گزارشی از وضعیت فضای سبز و معابر پرداخت و گفت: مساحت مجتمع، مرکز طبی و دانشکده 25 هکتار بوده که از این مساحت، 11.5 هکتار مربوط به فضای سبز است.
چاه عمیق 128 متری، منبع استخرهای ذخیره آب مجتمع
وی در رابطه با منابع آب مجتمع گفت: در سال 79، یک چاه عمیق 128 متری در بال غربی مهدی کلینیک برای تغذیه استخرهای ذخیره آب حفر شده است که در حال حاضر نیز فعال است.
مسئول رفاهی مجتمع افزود: پنج استخر ذخیره آب در ابعاد طول 25 متر، عرض 5.5 متر و عمق 5.5 متر در مجتمع وجود دارد.
وی با اشاره به خطوط انتقال آب مجتمع گفت: سه خط انتقال اصلی زیرسطحی از استخر به محوطه از طریق تونل وجود دارد که مربوط به سالهای ساخت بیمارستان است. همچنین خطوط انتقال آب سطحی سال 95 انجام شد که کل باغات را پوشش می دهد.
مسئول رفاهی مجتمع افزود: طبق قرارداد با شهرداری منطقه 6 ناحیه دو، نگهداشت فضای سبز مجتمع در قالب نگهداشت پارک لاله گنجانده شده است و از برنامه های آتی مجتمع آن است که این مرکز به عنوان شهربیمارستان یا پارک بیمارستان در نظر گرفته شود.
وی از تهیه هزار گلدان گل و درختچه از سازمان بوستان های شهرداری خبر داد و گفت: قرار است این گلدان ها در باکس های مهدی کلینیک کاشته شود.
سیستم آبیاری تمام اتوماتیک از برنامه های آتی مجتمع
شعبان نیا ترمیم 52 نقطه از خطوط آبرسان تخریب شده در مجتمع را دستاوردی مهم دانست و افزود: راه اندازی سیستم آبیاری تمام اتوماتیک از برنامه های بلندمدت مجتمع است.
وی افزود: اخیراً یک شرکت دانش بنیان از طریق شهرداری به مجتمع معرفی شد تا آب فاضلاب را به آب غیر قابل شرب جهت آبیاری گیاهان تبدیل کند.
شعبان نیا با بیان این که نحوه آبیاری گیاهان در مجتمع قطره ای است، گفت: با وجود آن که کمبود آب داریم، ولی به دلیل نحوه آبیاری، این کمبود آن قدر نیست که تنش آبی ایجاد کند.
توضیح این که در این جلسه در رابطه با چالش های مختلف مجتمع از جمله طولانی بودن زمان ترخیص بیماران بحث و تبادل نظر شد و راهکارهای پیشنهادی ارائه شد.
تصمیم گیری در خصوص تداوم برگزاری سه شنبه های ورزشی در ایام محرم از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت و با توجه به اهمیت ورزش و فعالیت بدنی کارکنان در بیمارستان ارتقاء دهنده سلامت، بر تداوم برگزاری آن تاکید شد.
خبرنگار: زهرا صادقی
ارسال نظر